ביטאון ראש הגבעה - גבעת שמואל

ביטאון קהילתי לתושבי גבעת שמואל, חידושי תורה ומידע על פעילויות, קהילות, שיעורי תורה, פעילויות חסד ועוד

בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם
נשלח לביטאון ראש הגבעה גבעת שמואל מאת אפרים דז'בינסקי

בני ישראל יוצאים ממצרים "ביד רמה" ולאחר שחוו בשינוי סדרי בראשית, במכות מצרים, הם עומדים לעבור חוויה שאף בן אנוש לא חווה ולא יחווה ,וכך אומר משה לבני ישראל על שפת ים סוף(שמות יד, יב):
"וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה' אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם כִּי אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת מִצְרַיִם הַיּוֹם לֹא תֹסִפוּ לִרְאֹתָם עוֹד עַד עוֹלָם:" על פי דברי משה העם עתיד לראות תופעה שלא נראתה ולא תדמה לה בעוצמתה וייחודה בעתיד. המדובר כמובן בקריעת ים סוף.
לאורך הדורות קמו אנשי מדע כאלו ואחרים המנסים להתיימר ולהסביר את האירוע של קריעת ים סוף, כאירוע "מדעי". אולי זה קרה כתוצאה מגאות ושפל, אולי מרעידת אדמה פתאומית ועוד מיני רעיונות.
לכל אותם חכמים למיניהם נשאל,איך זה היה בדיוק כשהגיעו? ועוד משך זמן שכל עם ישראל יעבור
" והמים להם מימינם ומשמאלם" ואילו לאחר מכן כשעברו המצרים כיסה אותם הים!מישהו זוכר במאות השנים האחרונות תופעה כזאת אם בכלל ?
לעניות דעתי הכתוב מורה לנו בצורה ברורה ומפורשת את גודל הפלא והדברים זועקים, שהייתה כאן יד ההשגחה ולא שום תופעה מדעית חריגה. לשם כך הבה נעיין שוב בכתוב בשמות פרק יד:
(טז)"וְאַתָּה הָרֵם אֶת מַטְּךָ וּנְטֵה אֶת יָדְךָ עַל הַיָּם וּבְקָעֵהוּ וְיָבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה:
(כב) "וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְהַמַּיִם לָהֶם חוֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם:
(כט)"וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם:"
שם,פרק טו
(יט) כִּי בָא סוּס פַּרְעֹה בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁיו בַּיָּם וַיָּשֶׁב ה' עֲלֵהֶם אֶת מֵי הַיָּם וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם:
הפסוקים מתארים את הנס המרשים ארבע פעמים (ועוד מס' פעמים בתנ"ך,למשל נחמיה ט,יא,תה' סו,ו)
המלים המנחות "בתוך הים ביבשה", בציווי למשה(טז) ובתיאור הנס(יד, כב), פעם נוספת בתיאור הנס(כט) בשינוי קל בסדר המילים,במקום "בתוך הים ביבשה", התיאור הוא "ביבשה בתוך הים", אולי להדגיש שבתחילה היו המים רדודים עד שיבש לחלוטין מקום המעבר,או להדגיש שהם בתוך הים אבל המקום עליו הם עוברים יבש לחלוטין! וגם התיאור הוא עבר לפני עבר, מה שאירע כבר קודם! כך לפנינו התיאור בכל שלביו, כשביטוי נוסף המחזק את הנס המדהים" וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם". בסיום שירתו של משה שוב חוזר התיאור(טו,יט) ,לאחר ההתרחשות ושוב, עבר מוחלט להדגשת גודל הנס.
כל יום בתפילה אנו מזכירים את הנס הגדול של בקיעת ים סוף והמעניין שהאזכור לקוח מנחמיה ט, יא:
"וְהַיָּם בָּקַעְתָּ לִפְנֵיהֶם וַיַּעַבְרוּ בְתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְאֶת רֹדְפֵיהֶם הִשְׁלַכְתָּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אֶבֶן בְּמַיִם עַזִּים:"
הפסוק הוא מימי שיבת ציון, כדי לעודד את העם ולמנוע התבוללות, אמרו הלווים וידוי והזכירו את ניסי ה' לעמו היו חטאים אבל גבורת ה' תיזכר לעד. אנחנו יהודים המאמינים בבורא יתברך וביכולתו "וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית:", מאמינים שהכול התרחש כהווייתו ומאמינים שגם לעתיד לבוא נזכה "כימי מצרים אראנו נפלאות".
| הקודם »
| הקודם »
| הקודם »
| הקודם »
| הקודם »
| הקודם »
| הקודם »
| הקודם »
| הקודם »

הוסף תגובה